بزرگداشت روز جهانی معلولان در سازمانهای مردم نهاد

به گزارش خبرآنلاین، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین به همت موسسه پویش جمعی ایرانیان، موسسه امور خیریه بهشت امام رضا، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دبیرخانه مقابله با فقر و نابرابری و انجمن جامعه شناسی ایران با حضور علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مازیار میری نویسنده و کارگردان، رضا بهار خبرنگار نویسنده کتاب در همین چند قدمی، احمد میدری و دیگر مسئولان این مرکز در بهشت امام رضا ع برگزار شد.

در این مراسم معلولان این مرکز به بیان مسائل، مشکلات و چالشهای حوزه معلولان در زندگی خود پرداختند و خواهان تغییر نگرشهای جامعه نسبت به معلولان بودند. آنها معلولیت را صرفا محدودیت میدانستند و افراد دارای معلولیت را توانمند در سایر حوزه ها بیان کردند.

یکی از معلولان گفت: رفت و آمد ما به مراکز درمانی بسیار سخت است و از شهرداری میخواهم که این مراکز را مناسب سازی کنند تا برای رفت و آمد به این مراکز سختی نکشیم.

در میان این معلولان جامعه شناس نیز پیدا میشود کسی که برای انعکاس سختیهای زندگی معلولان جامعه شناسی را در پیش گرفته است، او گفت: در مطالعه ای به بررسی رضایت از زندگی دختران معلول 25 تا 35 ساله پرداختیم. تا نیازها و امکانات مورد نیاز آنها را بشناسم و مطرح کنم. رضایت از زندگی خواسته اصلی این دوستان است که اشتغال و در آمد مناسب، تفریح، سفر، ورزش و امکانات توانبخشی مانند ویلچر و عصا و عینک و … ، دسترسی به خدمات بهداشت و سلامت بسته به نوع معلولیت، و سابر امکاناتی که سایر افراد جامعه از آن برخوردارند برای همه افراد معلول فراهم شود. زیرا معلولیت نباید با محرومیت همراه شود.

کارگردان حوض نقاشی: زیباترین عشقها را در معلولان دیدم

مازیار میری نیز در این مراسم با اشاره به فیلم « حوض نقاشی» گفت: سالها بود که دلم میخواست یک فیلم متفاوت و عاشقانه بسازم و هر ایده ای که به ذهنم میرسید مناسب نبود. تا اینکه در یکی از این مراکز زیباترین روابط و عشق را دیدم این افراد زیباترین و پاکترین عشقها را رقم میزنند. بنابراین جرقه حوض نقاشی در اینجا زده شد.زیرا همه دوستان معلول ما نیز میتوانند عاشق شوند، بچه دار شوند و زندگی خود را داشته باشند.

وی از مسئولان خواست تا یک روز در شهر بدون خودروهای شخصی خود تردد کنند تا مشکلات شهری و نامناسبی آن برای معلولان را درک کنند.

سالها گذشت تا دنیا به این برسد که معلولیت زاییده دست بشر است

رضا بهار نویسنده « در همین چند قدمی» که خود دارای معلولیت است در ادامه این نشست با اشاره به رفتارهای نادرست افراد عادی در مواجهه با معلولان در طی سالیان گذشته گفت: سالها گذشت تا دنیا به این برسد که معلولیت زاییده دست بشر و به دلایل جنگ، ازدواج اشتباه، حادثه یا اتفاق و … است. بنابراین اگر همان بشر تصمیم نگیرد تا در این راه کاری کند خود را زیر سوال برده است.

وی با اشاره به نقشهای قهرمان، قربانی و یا عقوبت ظلم والدین و یا خنداندن افراد دیگر در تولیدات صدا و سیما گفت: دنیا باید به سمت همزیستی با افراد معلول حرکت کند. برای نمونه اگر در مدارس ما افراد معلول در کنار سایر افراد عادی تحصیل کنند آن فرد در صورت کسب مقام و منصب در مدیریت و طرح های خود معلولان را نیز در نظر خواهد داشت.

وی در ادامه به کتاب در همین چند قدمی خود اشاره کرد که با همکاری همسر نابینای خود به نگارش در آورده است. از تمامی معلولان خواست تا زندگی نامه و تجربیات خود را بنویسند تا ضمن به یادگار ماندن آن، تجارب انها مورد استفاده سایر افراد قرار گیرد.

این روز فرصتی است برای گفتگو، دیده شدن، مسائل و یادآوری به همگان

علی ربیعی در حاشیه این مراسم گفت: این روز فرصتی است برای گفتگو، دیده شدن، مسائل و یادآوری به همگان از ساخت قدرت تا نهادهای اجتماعی و تک تک شهروندان. افراد دارای معلولیت قربانی مسایل ژنتیکی، بلایای طبیعی، تصادف و یا جنگ دچار نقصان جسمانی هستند. معتقدم بخشی از معلولیت‌ها ناشی از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های غلط مانند سیاست‌های زیست محیطی، راهسازی و جاده‌ای است.

ربیعی با اشاره به برخی مشکلات رفتاری و فرهنگی در مواجهه با معلولان گفت: مادری نقل می‌کرد با وجود یک پسر دارای معلولیت ذهنی در خانواده خواستگاران دخترها به محض مواجهه با این فرد به نحو توهین آمیز رفتار نمودند. باید رفتار جامعه را به سمتی ببریم که همگان وظیفه « فراهم کردن شرایط مناسب برای حرکت دیگران» را بر خود لازم بدانند. آثار این اتفاق در آینده نه تنها در جنبه‌های رفتاری بلکه در ساخت و سازهای فضای فیزیکی شهری هم بازتاب و اثر مثبت خواهد داشت.

ربیعی با اشاره به هزینه گزاف نگهداری از این افراد گفت: هزینه‌های گزاف نگهداری از معلولان به نحوی است که حتی خانواده‌های دارای وضع مالی متوسط نیز از پس آن بر نمی‌آیند بنابراین نیازمند در نظر گرفتن سیاست‌های مالی و یارانه ای برای زیست بهتر افراد معلول هستیم.

وی ادامه داد: عدم وجود مراکز نگهداری موقت برای این افراد مانند مهد کودک‌ها و غیره یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که خانواده‌های دارای  افراد معلول با آن مواجه‌اند، چه بسا در بسیاری از موارد خانواده‌ها می‌خواهند تا مراکزی باشد که به طور موقت و چند ساعته از این افراد نگهداری کنند تا آنها بتوانند به کارهای شخصی خود بپردازند.

ربیعی در پایان با اشاره به برخی سیاستگذاریهای اشتباه در حوزه خانواده و معلولان گفت: ممنوعیت غربالگری برای بانوان باردار از سیاستهای مشکل افرین در آینده خواهد بود، نبود سیاستهای پیشگیرانه در حوزه معلولیت، بحران جمعیت سالمندان دارای ناتوانی جسمی و احیانا ذهنی را ایجاد خواهد کرد. معتقدم که این سیاست به هیچ وجه منجر به افزایش جمعیت نشده بلکه نوعی مداخله غیر اخلاقی حکومت در زیست ناگوار قابل پیشگیری است. در رابطه با حوزه معلولان، متاسفانه نه تنها سیاستهای معلولیت زدایی به چشم نمیخورد بلکه شاهد اتخاذ سیاستهای معلولیت‌زا نیز هستیم.

در حاشیه این مراسم از کتاب « ققنوس وار» به قلم سمیرا رکابدار ( باران ) نویسنده دارای معلولیت رونمایی شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *